Sedikit dapatan tentang Project-Based of Learning (PBL)

Seorang guru berkata kepada saya, “Saya amat risau jika pelajar-pelajar saya tidak dapat mencapai hasil pembelajaran yang dikehendaki”. Begitulah luahan hatinya sewaktu Project-Based of Learning (PBL) baru diperkenalkan.

Selepas beberapa siri pertandingan di peringkat Bahagian dan Negeri, guru berkenaan berkata lagi, “Saya benar-benar terkejut kerana pelajar-pelajar saya boleh menghasilkan sesuatu yang di luar jangkaan saya. Mereka sentiasa bersemangat dan dapat melakukan tugasan dengan baik. Mereka bukan sahaja dapat menghasilkan artifak hasil kajian secara terperinci malahan dapat pula berkongsi pengetahuan mereka melalui pembentangan menggunakan perisian komputer seperti Power Point.”

Antara maklum balas positif pelajar-pelajar terhadap PBL ialah:

  • PBL dapat melatih pelajar berkolaborasi dalam kumpulan dari awal hingga akhir PBL dilaksanakan.
  • PBL dapat melatih pelajar melakukan persediaan rapi sebelum dan selepas melakukan sesuatu kajian.
  • Melalui PBL, pelajar dapat mempelajari aspek disiplin, pengurusan diri, jadual dan kemahiran interpersonal seperti temu bual dengan pihak yang berkaitan.
  • Melalui Presentation of Learning (POL) dalam PBL, pelajar dapat mengasah kemahiran berbahasa, gaya penyampaian, mengurus dan merancang persembahan serta berkomunikasi dengan penonton.
  • PBL membolehkan pelajar memperoleh pengetahuan dan gambaran konkrit berkaitan topik yang dikaji.
  • PBL dapat melatih dan menggalakkan pelajar menggunakan pelbagai alat, perisian dan sumber pembelajaran berasaskan ICT.

About mzurs006

Salam perkenalan dari saya. Saya seorang guru dan kini bertugas sebagai Pegawai Teknologi Pendidikan, di PKG. Keningau, Sabah. Saya amat berminat berkaitan hal-hal pendidikan. Seboleh mungkin, saya akan cuba membantu meningkatkan mutu pendidikan di tempat saya mengikut kemampuan yang ada. Salah satu caranya ialah melalui webblog ini. Semoga blog ini akan bermanfaat kepada warga pendidik khususnya di Pedalaman Sabah.
Bookmark the permalink.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *