“Jom baca buku”, kata Mina

Tajuk blog beliau ringkas. “Jom baca buku”. Blog ini dimiliki oleh seorang pencinta buku bernama Mina dari Johor Bahru, Johor. Di dalam catatannya, beliau menulis, “…., Saya bukanlah sesiapa. Tetapi saya sangat cintakan buku. Buku sangat berpengaruh dalam kehidupan saya. Seringkali saya terfikir, di dalam kehidupan ini kita selalu pentingkan kereta, rumah, pakaian, keluarga dan sahabat handai. Namun kita kurang pentingkan buku!. Sungguh malang hidup kita. Sesungguhnya kawan-kawan, buku mampu membakar semangat, mempertajam lidah dan mengasah fikiran. ‘Jom Baca Buku’ sentiasa bersama anda untuk mengembara dalam dunia buku”.

Di setiap entri, Mina berkongsi ilmu dan pengalaman dari koleksi buku yang dibacanya. Amat menarik perhatian saya, kerana di setiap penghujung catatannya diselit dengan kata-kata motivasi tentang membaca. Di antara kata-kata motivasi itu ialah:

  1. Membaca buku yang baik boleh meningkatkan jati diri seseorang.
  2. Bacalah buku dan kitab karya ulama kerana di dalamnya terdapat banyak mutiara ilmu yang boleh kita manfaatkan di dalam kehidupan kita seharian.
  3. Novel yang baik bukan picisan, malah isinya bisa membakar semangat, mempertajam minda dan mencetus idea.
  4. Timbunan kitab dan buku merupakan terapi minda dan mata buat si pencinta buku.
  5. Buku yang isinya menarik dan menepati citarasa akan menyebabkan si pembaca tersenyum puas hingga mahu mengulangi bacaan buku tersebut .
  6. Orang barat cenderung mengisi masa dengan membaca ketika dalam perjalanan jauh.
  7. Leaders are readers!
  8. Orang yang berjaya adalah orang yang suka membaca!
  9. Buku menyimpan rahsia hati. Dengan membacanya kita dapat menyingkap rahsia itu.
  10. Berapa ramai orang yang hanya memiliki sepuluh buah buku sahaja, namun mereka tekun membaca dan mengkajinya hingga suatu hari mereka pun berjaya.
  11. Rugilah manusia yang hanya mengetahui satu bahasa kerana terdapat banyak buku yang ditulis di dalam bahasa yang berbeza.

“Saya ingin anda membaca buku dan terus mengulangi dan mengulanginya sehinggalah buku itu lusuh”, kata Mina lagi memberi suntikan semangat kepada kita semua.

Silalah berkunjung ke blog Mina: “Jom Baca Buku”.

About mzurs006

Salam perkenalan dari saya. Saya seorang guru dan kini bertugas sebagai Pegawai Teknologi Pendidikan, di PKG. Keningau, Sabah. Saya amat berminat berkaitan hal-hal pendidikan. Seboleh mungkin, saya akan cuba membantu meningkatkan mutu pendidikan di tempat saya mengikut kemampuan yang ada. Salah satu caranya ialah melalui webblog ini. Semoga blog ini akan bermanfaat kepada warga pendidik khususnya di Pedalaman Sabah.
Bookmark the permalink.

4 Comments

  1. nabila minta izin copy ungkapan menarik mengenai membaca. terima kasih. 😀

  2. Camana saya nak hubungi pn mina supaya approve kan saya utk ikut blog beliau?

  3. Maaf cikgu Anina. Saya juga tak dapat mengikuti blog ini lagi. Mungkin pemilik yg menggelar dirinya Nina sudah tidak mengaktifkan catatannya dalam blog. Saya antara seorang pembaca blognya.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *