Kg. Tampasak Liwan, Tambunan

Carian di GOOGLE menemukan saya kepada beberapa artikal yang ditulis berkenaan Kg Tampasak Liwan, Tambunan. Di antaranya:

  1. http://kamarularnizam.blogspot.com/p/ekspedisi-ke-kampung-tampasak-liwan.html
  2. http://pustakaalghazali.wordpress.com/2009/09/11/ihya-ramadhan-di-surau-kg-tampasak-liwan-tambunan/
  3. http://pustakaalghazali.wordpress.com/2009/09/22/lagenda-bumi-tampasak-tambunan/

Saya pernah menulis artikal pendek yang ada sedikit kaitan dengan Kg Tampasak Liwan, Tambunan. Tulisan saya itu dapat dibaca melalui link berikut:

  1. https://edu4u.edublogs.org/2009/10/25/raya-tugas-dan-balik-kampung/
  2. https://edu4u.edublogs.org/2009/01/03/syoknya-balik-kampung-%E2%80%93-memancing-belut-sungai/
  3. https://edu4u.edublogs.org/2008/08/03/syoknya-balik-kampung-menjala-di-sungai/

Terdapat beberapa portal dan laman photo yang ditulis dan dihasilkan oleh penduduk Kg Tampasak Liwan. Contohnya di pautan ini:

  1. http://www.arvishstudio.com/
  2. https://www.flickr.com/photos/needyalee

Carian di YOUTUBE juga menemukan saya beberapa video yang berhubungkait dengan Kg Tampasak Liwan, Tambunan.

Di antara video Youtube tersebut ialah seperti berikut:

Rupanya Kg. Tampasak Liwan juga melahirkan artis yang turut mewarnai bidang seni hiburan tempatan di Negeri Sabah ini.

Melihat fakta-fakta di atas, saya semakin teruja. Nama kampung ini  tidaklah begitu asing jika memerlukan pencarian maklumat di hujung jari di laman maya. Hati saya riang, semakin berkobar untuk menukilkan sedikit sebanyak tentang kampung ini buat tatapan anda.

Wehh…apa istimewanya kampung ini di mata saya? Hmm..merenung….berfikir….dan garu kepala… apa ya?

……..
Sekadar ingin menelusuri sejarah penduduk Kg. Tampasak Liwan, penduduk awal yang pernah saya lihat dengan mata sendiri adalah seperti orang-orang tua Danjal, Gemisi, Kundiko, Sorudin, Sipai dan beberapa orang lagi yang saya tidak ingat nama mereka. Semua yang saya sebutkan ini sudah meninggal dunia.

Generasi berikutnya, sekadar menyebut beberapa nama yang saya ingat…. Soliun @ Sulaiman, Melisin, Jamil, Jouti, Jani @ Hamzani, Jasrin, Jamaludin, Marasin dan …???

Garu kepala lagi… Itu dalam kalangan lelaki. Wanita pula, …. wehhhh tak ingat!!

Jaidah, Jouyah, ….hekek…nantilah update apabila saya ingat

Tak apa…orang dulu-dulu bilang, nanti tumbuh tanduk di lutut kalau sebut sembarangan nama orang-orang tua ….eh eh eh…karut tu… boleh jatuh syirik!

Allah menjadikan tanah-tanih di perbukitan Tampasak Liwan ini subur. Kesuburannya tanah itu membolehkan penduduk kampung bercucuk tanam sayur-sayuran dan buah-buahan. Sayuran tanah tinggi seperti kobis, tomato, sayuran kekacang dan lain-lain sangat subur di kampung ini. Hari ini, tanaman komoditi seperti kelapa sawit dan koko sudah mula diusahakan oleh sebilangan kecil penduduk kampung Tampasak Liwan.

Sayur-sayuran tumbuh subur di Kg Tampasak Liwan, Tambunan

Sayur-sayuran tumbuh subur di Kg Tampasak Liwan, Tambunan

Sejarah
Menurut orang tua-tua, nama Kg.Tampasak Liwan diambil daripada sejenis tumbuhan bernama ‘Tampasak’ yang banyak didapati di kawasan perkampungan Kg Tampasak Liwan. ‘Liwan’ pula bermaksud keadaan suatu tempat yang berada di sebalik perbukitan. Kg. Tampasak Liwan sememangnya berada sedikit tersorok di kawasan perbukitan berhampiran Kg. Melout dan Kg. Kerokot, Tambunan, Sabah. Jaraknya dari Pekan Tambunan ialah sejauh 30KM.

Menurut orang tua-tua lagi, penduduk kampung Tampasak Liwan berasal dari Karanaan dan Sungoi. Karanaan dan Sungoi terletak tidak jauh dari perkampungan yang ada sekarang. Sebenarnya, saya tidak begitu pasti di manakah letaknya kedua-dua penempatan lama itu. Sebab-sebab penduduk kampung berpindah ialah kerana adanya kemudahan jalan raya yang dibina pada awalnya oleh syarikat pembalakan.

Menurut versi lain cerita yang saya pernah dengar, wujudnya penempatan di Kg Tampasak Liwan ini bermula apabila Koperasi Pembangunan Desa (KPD) yang ingin membantu memajukan penduduk petani di desa-desa. Program tersebut bermula apabila sebuah jalan raya dibina sekitar tahun 1980-an. Disebabkan kemajuan tersebut yang ingin dikecapi oleh penduduk kampung, mereka mula mendirikan rumah-rumah di perkampungan Tampasak Liwan berdekatan jalan raya.

Melalui jalan raya yang dibina, memudahkan pergerakan penduduk kampung berurusan di pekan atau memasarkan hasil-hasil pertanian mereka ke pasar tamu terdekat iaitu di pekan Tambunan pada hari khamis dan tamu di Toboh, Tambunan pada hari minggu.

Ibu bapa saya
Ibu bapa saya bukan penduduk asal kampung Tampasak Liwan. Bapa saya berasal dari Kg Luanti, Ranau. Ibu saya pula dari Kg Widu. Bapa saya tidak pernah memberitahu mengapa mereka berpindah ke kampung ini. Hemat saya, mereka berpindah kerana lebih dekat dengan jarak pekan terdekat untuk menjual sigup (tembakau) pada masa dahulu.

Pada masa dahulu (1960-an), pekan terdekat untuk menjual tembakau ialah di Donggongon. Sewaktu kecil, saya selalu mendengar bapa saya menyebut dalam bahasa Dusun, “Mongoi Sondot”, bermaksud pergi ke Sondot. Sondot ialah nama lain bagi Donggongon pada masa dahulu. Donggongon ialah sebuah pekan yang sangat terkenal  sebagai salah sebuah pusat perniagaan sejak dahulu. Pekan ini terletak di Daerah Penampang. Pada masa dahulu tidak ada jalan raya, melainkan jalan denai yang perlu melalui hutan belantara di Banjaran Crocker. Menurut bapa saya, perjalanan dari Luanti, Ranau memerlukan masa hampir seminggu untuk sampai ke Sondot dengan berjalan kaki. Sigup atau tembakau yang sudah di”gorib’ disusun berlupi-lupi dan disikut menggunakan ‘wakid’ atau ‘basung’. Seingat saya, sewaktu kecil saya pernah nampak bapa saya menyikut wakid atau basung yang besar dan tinggi. Tinggi wakid atau basung tersebut melebihi ketinggian bapa saya.

Menurut bapa saya lagi, terdapat beberapa stesen di mana menjadi tempat mereka untuk bermalam.

Dari cerita-cerita yang pernah diceritakan oleh bapa saya, saya dapat simpulkan bahawa bapa saya adalah seorang ahli perniagaan. Mungkin…mungkin saja laaa… disebabkan jarak yang terlalu jauh untuk memasarkan hasil sigup di Sondot, mereka pun berpindah ke kampung yang lebih dekat, iaitu di Tandiran, berhampiran Rambakon, Pawon, Lokusop, sebelum berpindah ke Tampasak Liwan.

hik hik…mula sedih…di sini banyak sejarahnya…inshaa Allah, jika ada masa…saya akan tuliskan.

Begitu jauh dan mencabar perjalanan bapa saya untuk menjual sigup. Yang lucunya, urusniaga dahulu tidak menggunakan wang. Yang dibawanya pulang bukannya wang bertimbun, tetap ikan masin, garam, ajinomoto, gula dan ikan sardin dalam tin.

Penduduk Kg Tampasak Liwan, Tambunan
Majoriti penduduk Kg Tampasak Liwan berbangsa Dusun dan bertutur dalam Bahasa Dusun. Pekerjaan penduduknya pula ialah petani tanah tinggi. Mereka berkebun sayur dan menanam buah-buahan. Tanaman bermusimnya ialah  padi bukit. Padi bukit hanya ditanam pada musim-musim menanam padi bukit dan dilakukan secara ‘mitatabang’ atau bergotong-royong.

Terdapat juga dalam kalangan generasi baharunya yang bekerja dengan kerajaan mahupun swasta. Kg Tampasak Liwan sebenarnya amat berbangga kerana terdapat seorang anak petani tulen dari kampung ini yang telah mempunyai pekerjaan di dalam bidang  industri perkapalan sebagai kapten kapal.

Hummm…menarikkan cerita ni..??…jika ada ruang dan masa, saya akan tuliskan siapakah kapten kapal ini.

Bilangan penduduk kampung ini tidaklah terlalu ramai. Jumlah keluarga hanya belasan sahaja dengan bilangan penduduk yang tidak pun mencecah 200 orang. Namun semangat setiap penduduknya untuk memajukan diri dan keluarga sangat tinggi.

Dari segi anutan agama, majoriti penduduk di kampung ini beragama Islam. Pada masa ini hanya terdapat satu keluarga yang beragama Kristian, iaitu pak tua saya sendiri (pakcik).

Anak-anak penduduk kampung bersekolah SK Kerokot, Tambunan. Di sekolah inilah saya pernah bersekolah dahulu, tetapi hanya di darjah satu hingga darjah dua sahaja. Selepas itu, saya dihantar ke asrama Sekolah Ugama Islam Sabah, Tambunan (SUIS) oleh ibu bapa saya.

Sungai Molout
Berhampiran Kg Tampasak Liwan, terdapat sebatang sungai yang dinamai Sungai Molout. Di sungai inilah penduduk kampung mencari ikan sebagai sumber makanan berprotin.

Buah asam. Sedap dimakan bersama garam.

Buah kayu ‘Tungou’. Rasanya asam dan sedap dimakan bersama garam.

Cara menangkap ikan ialah dengan menggunakan rambat atau jala, ‘magasak’ yang bermaksud mengalih aliran air dan mengeringkan air, memanah, menyiud menggunakan ‘siud’ dan memancing. Ikan-ikan yang ditangkap ialah ikan pelian, ikan rokot, turongou, payuntung, gipan, rolou, serawi, manahu dan lain-lain.

Sudah lihat video di atas? Siokkannn…?

Aktiviti merambat ikan di sungai

Aktiviti merambat ikan di sungai

Bagi saya, setiap peristiwa semasa menangkap ikan di sungai Molout merupakan peristiwa yang sangat membahagiakan. Sebenarnya bukan pasal menangkap ikan sahaja. Sepanjang menelusuri sungai sambil menangkap ikan, itu dapat merapatkan hubungan kemesraan dalam kalangan keluarga.

Watang (kayu) besar yang dihanyutkan air sungai Molout.

Watang (kayu) besar yang dihanyutkan air sungai Molout.

SubhanAllah…di sepanjang sungai terdapat pemandangan-pemandangan alam, flora dan fauna ciptaan Allah yang sangat cantik dan menarik untuk dilawati. Terdapat tiga air terjun yang terdapat di sungai ini iaitu air terjun Maraiguang, Kipungit dan …..air terjun Hatob.

Maraiguang 1

Salah satu air terjun di Maraiguang

P/S: Ini bukan iklan arrr…nanti suka-suka pula orang luar pigi mencari ikan di Sungai Molout. Sekarang ini, Sungai Molout sudah disytiharkan tagal. Tagal bermaksud larangan menangkap ikan. Jika kedapatan, alamat kena denda atau sogit. Jaga-jaga kamurang….

Tagal Sungai Molout, Kg. Tampasak Liwan, Tambunan
Istilah ‘Tagal’ dalam bahasa Dusun bermaksud larangan menangkap sebarang jenis hidupan di satu tempat seperti di sungai atau hutan.

Penduduk kampung berkumpul sebelum menangkap ikan.

Penduduk kampung berkumpul sebelum mula menangkap ikan.

Di negeri Sabah, ‘Tagal’ telah diiktiraf oleh kerajaan negeri untuk menjaga habitat hidupan di sungai. Istimewanya program tagal ini ialah dari aspek pelaksanaannya yang dilaksanakan sepenuhnya oleh Ahli Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK). JKKK diberi kebebasan untuk menggubal peraturan-peraturan yang harus diikuti oleh penduduk kampung. Jika seseorang didapati melanggar peraturan-peraturan tersebut, JKKK juga diberi kuasa untuk menjatuhkan hukuman.

Berehat di tepi sungai setelah kepenatan menangkap ikan.

Berehat di tepi sungai setelah kepenatan menangkap ikan.

Di Kg. Tampasak Liwan, Tagal sudah bermula pada tahun 2003. Pada masa itu, peraturan yang perlu diikuti ialah larangan menangkap ikan selama 2 (dua) tahun. Jika sesiapa didapati menangkap ikan, maka peralatan akan dirampas dan sejumlah denda berbentuk wang akan dikenakan. Selama tempoh itu, orang kampung akan bersama-sama mengawasi sungai daripada sebarang pencerobohan.

Ikan yang berjaya ditangkap akan diserahkan kepada peserta yang menjadi ‘tukang barait’. ‘Tukang barait’ bertugas sebagai pengumpul ikan yang ditangkap. Mereka hanya berjalan sepanjang sungai sambil menyikut ‘barait’ iaitu sejenis bekas yang diperbuat daripada rotan. ‘Barait’ tersebut akan disikut di bahagian belakang ‘tukang barait’.

Keadaan riuh rendah menangkap ikan sebenarnya suatu kenangan indah. Pada masa itu, orang kampung tidak kira tua atau muda, lelaki atau wanita sama-sama turun ke sungai. Bagi sebahagian kecil orang kampung yang bekerja dengan kerajaan atau swasta, mereka akan mengambil peluang ini untuk bercuti semata-mata untuk bersama masyarakat kampung menangkap ikan.

En Francis menunjukkan ikan pelian yang berjaya ditangkap.

En Francis menunjukkan ikan pelian yang berjaya ditangkap.

Mengumpul hasil tangkapan ikan di sungai Molout, Kg Tampasak Liwan

Mengumpul hasil tangkapan ikan di sungai Molout, Kg Tampasak Liwan

Pada tahun 2005, tagal sungai Molout di Kg Tampasak Liwan telah dibuka selama beberapa hari. Keizinan menangkap ikan biasanya dilakukan pada musim kemarau kerana pada masa ini paras air sungai cetek dan memudahkan pergerakan untuk menangkap ikan. Pelbagai cara digunakan, iaitu menggunakan jala, siud, memanah atau menangkap menggunakan tangan. Menangkap menggunakan tangan dipanggil ‘mogkuot’ dalam bahasa Dusun. Sebaik tagal dibuka, orang kampung keluar beramai-ramai untuk menangkap ikan.

Sebahagian ikan yang ditangkap dikumpul sebelum dibahagikan kepada penduduk Kg. Tampasak Liwan

Sebahagian ikan yang ditangkap dikumpul sebelum dibahagikan kepada penduduk Kg. Tampasak Liwan

Kawasan yang yang terlibat di dalam tagal sahaja yang akan dibuat acara menangkap ikan iaitu bermula dari Rambakon, sehinggalah ke air terjun Maraiguang. Jarak sungai yang ditagal lebih kurang 7KM. Seharian menangkap ikan di sungai sememangnya sesuatu yang amat memenatkan, namun situasi itu tidak dihiraukan akibat keseronokan memungut hasil ikan yang dipelihara selama 2 tahun.

Setelah menangkap ikan, maka orang kampung akan berkumpul beramai-ramai di suatu tempat yang ditetapkan. Semua ikan yang berjaya ditangkap akan dikumpulkan di atas satu hamparan. Beberapa orang akan ditugaskan untuk mengasing dan menggred ikan-ikan yang ditangkap mengikut jenis dan saiz ikan.

Selepas digred, akhirnya ikan-ikan itu diagih-agihkan kepada penduduk kampung sama rata mengikut ketua keluarga.

Bagi anak-anak muda, masa yang ditunggu-tunggu ialah pada waktu malam. Sungai Melout sememangnya amat sejuk pada waktu malam. Jangkaan saya, suhunya boleh mencecah 16 hingga 18 darjah celcius. Bagaimanapun, suhu yang sesejuk itu tidak menghalang mereka untuk menangkap ikan. Pengalaman saya, ikan pada waktu malam tidak liar berbanding waktu siang. Hal ini memudahkan anak-anak muda Kg Tampasak Liwan menangkap ikan menggunakan panah. Ikan yang hanya berenang-renang tanpa melarikan diri pada waktu malam menyebabkan anak panah lebih mudah dihala dan dilepaskan. Biasanya ikan yang ditangkap ialah ikan kelah atau ‘pelian’ dalam bahasa tempatan Sabah. Hanya ikan bersaiz sesuai sahaja yang akan ditangkap. Ikan pelian yang masih kecil dibiarkan sahaja demi kesinambungan habitat hidupan ikan tersebut terus terpelihara di Sungai Melout, Kg Tampasak Liwan. Ikan yang berjaya ditangkap oleh kumpulan anak-anak muda tersebut biasanya akan dibahagikan dalam kalangan mereka sahaja.

Memburu binatang di hutan Kg. Tampasak Liwan

Tanah subur di Kg. Tampasak Liwan

Bersambung…mata mengantuk bah…

About mzurs006

Salam perkenalan dari saya. Saya seorang guru dan kini bertugas sebagai Pegawai Teknologi Pendidikan, di PKG. Keningau, Sabah. Saya amat berminat berkaitan hal-hal pendidikan. Seboleh mungkin, saya akan cuba membantu meningkatkan mutu pendidikan di tempat saya mengikut kemampuan yang ada. Salah satu caranya ialah melalui webblog ini. Semoga blog ini akan bermanfaat kepada warga pendidik khususnya di Pedalaman Sabah.
Bookmark the permalink.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *