Pelancaran KM1M Daerah Keningau 2011

“Terdapat terlalu banyak harta di dalam buku berbanding belahan samudera yang di dalamnya terdapat pulau harta”.

“Membaca memberikan wawasan dan pengetahuan yang berguna. Seperti fizikal yang perlu diberi makanan, demikian juga minda kita. Membaca merupakan salah satu makanan terbaik untuk minda”.

Saya pernah mendengar ungkapan yang menyatakan, “Jjika kita bertemu rakan yang telah lama terpisah, biasanya perubahan yang terjadi terhadap orang tersebut adalah disebabkan oleh 3 faktor. Pertama, pengalaman hidup yang dilalui; kedua, persekitarannya; dan terakhir, buku-buku yang dibacanya”.

Program KM1M
Pada 2 November 2011 (Rabu) yang lalu, tepat jam 9.30 pagi merupakan detik bersejarah apabila program Program READ2011 sempena Kem Membaca 1Malaysia (KM1M) berlangsung serentak di pelbagai peringkat sekolah seluruh negara. Daerah Keningau tidak terkecuali melaksanakan program murni tersebut. Dewan SMK Keningau II, Keningau sekali lagi menjadi venue utama pelancaran di peringkat daerah. Saya amat teruja apabila dapat merasakan sendiri suasana senyap para guru dan pelajar bersama-sama melakukan pembacaan serentak. Keterujaan saya bertambah-tambah kerana melihat sambutan dan kesungguhan yang begitu terserlah setiap guru dan pelajar serta terlibat secara langsung menyelaras program ini dari awal hingga akhir bersama dengan rakan-rakan guru dari SMK Keningau II, Keningau.

Di samping aktiviti READ2011, iaitu membaca buku berbahasa Inggeris selama 33 minit 31 saat (bersamaan 2011 minit), terdapat aktiviti sampingan telah diadakan. Di antaranya ialah persembahan puisi oleh tuan pengetua SMK Keningau II, ulasan buku dan bercerita dalam 4 bahasa iaitu dalam Bahasa Cina, Bahasa Malaysia, Bahasa Kadazan Dusun dan Bahasa Inggeris oleh pelajar-pelajar sekolah rendah dan menengah, serta persembahan puisi dan lagu oleh pelajar-pelajar SMK Keningau II. KM1M turut diserikan dengan ulasan 2 buah buku oleh Pn. Betty Leong, Timbalan PPD Daerah keningau, semasa ucapan pelancaran.

Di sepanjang perjalanan program, cacat cela sememangnya tidak dapat dielakkan. Namun, itu semua perlulah diambil secara positif untuk penambahbaikan pada masa akan datang.

Akhirnya, setinggi-tinggi penghargaan dan terima kasih saya kalungkan kepada seluruh warga SMK Keningau II, Keningau di atas semangat dan kerjasama yang telah diberikan. Kalungan penghargaan dan terima kasih turut saya sampaikan kepada Ketua Perpustakaan Wialayah Keningau dan pegawai-pegawainya di atas bantuan pinjaman buku berbahasa Inggeris untuk kegunaan program tersebut. Sekian.

About mzurs006

Salam perkenalan dari saya. Saya seorang guru dan kini bertugas sebagai Pegawai Teknologi Pendidikan, di PKG. Keningau, Sabah. Saya amat berminat berkaitan hal-hal pendidikan. Seboleh mungkin, saya akan cuba membantu meningkatkan mutu pendidikan di tempat saya mengikut kemampuan yang ada. Salah satu caranya ialah melalui webblog ini. Semoga blog ini akan bermanfaat kepada warga pendidik khususnya di Pedalaman Sabah.
Bookmark the permalink.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *