Mitatabang

Berehat - 'Mitatabang' penduduk Kg Tampasak Liwan, Tambunan

Berehat - 'Mitatabang' penduduk Kg Tampasak Liwan, Tambunan

‘Mitatabang’, berasal dari istilah bahasa Dusun. Kadangkala istilah ini disebut juga sebagai ‘Mitabang’, ‘Mintabang’ atau ‘Mantabang’ mengikut beberapa dialek suku kaum Dusun di Sabah. Dalam Bahasa Melayu istilah ‘Mitatabang’ bermaksud bergotong-royong secara bergilir. ‘Mitatabang’ telah diamalkan oleh suku kaum Dusun di Sabah, khususnya di Kg Tampasak Liwan, Tambunan sejak dahulu lagi. ‘Mitatabang’ menjadi lambang keutuhan semangat bekerjasama dan bersatu padu di kalangan penduduk di kampung saya. Biasanya amalan ini dilakukan secara bergilir-gilir oleh penduduk kampung ketika membuka sesuatu kawasan hutan untuk dijadikan kebun atau untuk tanaman padi huma. Sebelum melakukan aktiviti ‘Mitatabang’ penduduk akan berbincang terlebih dahulu untuk menentukan giliran. Selepas itu, kerja-kerja bergotong-royong akan dilakukan mengikut giliran hari yang telah ditetapkan. Istimewanya amalan turun temurun ini ialah, tuan rumah tidak perlu risau tentang penyediaan makanan dan minuman kerana sudah menjadi kelaziman setiap penduduk kampung akan membawa bekalan makanan dan minuman sendiri.

Pada zaman awal sebelum agam Islam menjadi pegangan kebanyakan penduduk di kampung saya, selepas upacara ‘mitatabang’ dilakukan biasanya diikuti dengan majlis keramaian dengan minum minuman keras seperti ‘tapai’. Tetapi pada hari ini amalan tersebut sudah tidak dilakukan lagi. Semoga amalan ‘mitatabang’ akan terus kekal menjadi wadah penyatu hati dan semangat perpaduan di kalangan penduduk di kampung saya.

About mzurs006

Salam perkenalan dari saya. Saya seorang guru dan kini bertugas sebagai Pegawai Teknologi Pendidikan, di PKG. Keningau, Sabah. Saya amat berminat berkaitan hal-hal pendidikan. Seboleh mungkin, saya akan cuba membantu meningkatkan mutu pendidikan di tempat saya mengikut kemampuan yang ada. Salah satu caranya ialah melalui webblog ini. Semoga blog ini akan bermanfaat kepada warga pendidik khususnya di Pedalaman Sabah.
Bookmark the permalink.

2 Comments

  1. Aikkkkk…macam kat kebun bapak aje…..Takkan sekeping je gambarnya Gamannnnn

  2. Di Luanti ba ini gaman Landoy…sabar ja…kalau ada masa, sya upload banyak2

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *